Finansopedia

Finansopedia to encyklopedia finansowa oraz portal finansowy, w którym wyjaśniamy trudne pojęcia świata finansów, ekonomii, giełdy, bankowości, inwestowania w sposób przyjazny dla Czytelnika.

Co to jest ROI?

Co to jest ROI?

Planując jakąkolwiek inwestycje, niezależnie od jej wagi czy kosztów, należy podejmować rozsądne i przemyślane decyzje. Jednym z kluczowych kroków, o którym koniecznie powinniśmy pamiętać jeszcze zanim ją rozpoczniemy, jest ocenienie jej opłacalności. W tym celu możemy skorzystać z popularnego wskaźnika rentowności, którym jest ROI. Jest on szczególnie skuteczny w kontekście projektów marketingowych, szkoleniowych, a także tych związanych z branżą IT. Czym dokładnie jest ROI, jak dobrze go wykorzystać i jak go obliczyć? Tego dowiesz się w dzisiejszym artykule.

Czym jest ROI?

Nazwa ROI to nic innego jak skrót, który pochodzi z języka angielskiego i w rozwinięciu brzmi “return on investment”, czyli w wolnym tłumaczeniu na język polski “zwrot z inwestycji”. Według przyjętej definicji jest to wskaźnik rentowności stosowany w celu zmierzenia efektywności działania przedsiębiorstwa, niezależnie od struktury jego majątku czy czynników nadzwyczajnych. Może być on przedstawiany na różne sposoby, jednak najczęściej jego wartość jest prezentowana w postaci procentowej lub za pomocą stosunku liczbowego. Jest on użyteczny w kontekście bardzo wielu inwestycji zarówno tych opartych na małym, jak i na większym budżecie.

Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

Głównym zastosowaniem metody ROI jest pomiar bezwzględnej opłacalności dla wszystkich dostawców kapitału, może być ona interpretowana ekonomicznie jako stopa zwrotu z nakładów inwestycyjnych poniesionych na realizację konkretnej inwestycji. Należy ona do grupy metod prostych, które zakładają, że nadwyżkowa korzyść netto z inwestycji mierzona jest memoriałowym zyskiem i wartość pieniądza w czasie jest stała.

Wskaźnik ten bardzo często wykorzystuje się podczas obliczania opłacalności projektów IT, marketingowych czy też szkoleniowych. Jest on użyteczny na przykład w kontekście planowania kampanii reklamowych czy także w trakcie realizacji działań związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, gdyż jest on stosunkowo prostym sposobem na sprawdzenie jak prezentuje się stosunek zysków netto do poniesionych kosztów.

Jak obliczyć ROI?

Skoro już wiemy czy dokładnie jest ROI, czas przedstawić to jak obliczyć ten wskaźnik, w końcu bez tego nie jesteśmy w stanie go wykorzystać. W tym celu niezbędna jest znajomość dwóch najważniejszych wartości związanych z interesującą nas inwestycją, czyli kosztów i zysków z przeprowadzonych działań. Kiedy już znany te kwoty, można podstawić je do wzoru na wskaźnik ROI, który wyrażany jest w procentach, oto on:

Aby lepiej zrozumieć ten wzór warto podkreślić, że Zysk to suma przychodów netto jakie przyniosła na przykład sprzedaż, natomiast Koszt to całkowite nakłady inwestycyjne, które były potrzebne do osiągnięcia tego zysku.

Interpretacja wskaźnika ROI

Kiedy obliczyliśmy już wskaźnik ROI, warto zastanowić się co on tak naprawdę dla nas oznacza i jak należy go w odpowiedni sposób interpretować, żeby pomógł nam znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania.

Zacznijmy od czegoś oczywistego, łatwo można wywnioskować to, że współczynnik ROI przyjmuje zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne. Jeżeli jest on ujemny, oznacza to, że akcja marketingowa związana z daną inwestycją nie zwróciła się, czyli była nieopłacalna. Natomiast, jeśli wskaźnik ten jest dodatni, mamy powody do satysfakcji, gdyż świadczy to o tym, że wkład niezbędny do osiągnięcia zysku się zwrócił, a cała inwestycja była opłacalna.

Interpretacja wskaźnika ROI
Interpretacja wskaźnika ROI

Dla osób bardziej dociekliwych, warto wspomnieć też, że za pomocą opisywanego przez nas współczynnika można także oszacować jaki zysk generuje każda wydana na inwestycję złotówka. Dla przykładu, kiedy wskaźnik ten wynosi on 50%, oznacza to, że zarobiliśmy 50 groszy na każdej zainwestowanej złotówce.

Świadoma interpretacja i zrozumienie tego wskaźnika może być niezwykle przydatne w każdej firmie, która decyduje się chociażby na różnorakie kampanie reklamowe wymagające inwestycji. Dzięki konsekwentnemu badaniu i obserwowaniu współczynnika rentowności, firmy mogą z łatwością sprawdzić, które ich działania przynoszą oczekiwane skutki, a które okazują się niewypałem. Cykliczna analiza wyników finansowych jest niezwykle konieczna w każdym przedsiębiorstwie. To ona wyznacza właściwą drogę dla rozwoju firmy i przede wszystkim identyfikuje jakie inwestycje są dla niej najbardziej korzystne.

ROI w praktyce

Tak jak już zdążyliśmy się przekonać, współczynnik ROI to naprawdę bardzo proste narzędzie, które w klarowny sposób może pomóc firmom w zrozumieniu wielu kwestii inwestycyjnych, na przykład tych związanych z kampaniami reklamowymi. Jest on szczególnie przystępny i korzystny dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe, którzy promują swoją działalność również w sieci.

ROI w praktyce
ROI w praktyce

Dzięki korzystaniu ze współczynnika ROI przedsiębiorcy mogą w banalny sposób dojść do tego jak kształtują się ich zarobki oraz jak wygląda ich budżet firmowy. Jednakże główną zaletą tego sposobu obliczania rentowności inwestycji jest już wcześniej wspomniana prostota. Brak konieczności inwestowania w specjalne oprogramowanie oraz łatwość w zrozumieniu mechanizmu tego współczynnika powoduje, że jest on naprawdę przyjemny, a zarazem skuteczny w użyciu.

Podsumowanie – wady i zalety ROI

Wszystkie niezbędne informacje dotyczące tego czym dokładnie jest ROI, jak się go oblicza oraz jak on działa już przedstawiliśmy. Dlatego też podsumowując ten artykuł chcielibyśmy zaprezentować główne wady i zalety tego sposobu obliczania rentowności inwestycji.

Zalety:

  • Nie wymaga skomplikowanych obliczeń;
  • Wynik jest prosty w interpretacji.

Wady:

  • Brak uwzględniania zmian wartości pieniądza w czasie;
  • Nieobiektywne wyznaczanie granicznej stopy zwrotu.
Podsumowanie - wady i zalety ROI
Podsumowanie – wady i zalety ROI

Biorąc pod uwagę wady, zalety oraz wszystko to, czego dowiedzieliśmy się o współczynniku ROI, bez dwóch zdań można stwierdzić, że świetnie sprawdza się on w kontekście oceny działań marketingowych. Jednakże w dalszym ciągu należy pamiętać, że wskaźnik ten jest dosyć mocno ogólny i raczej nie nadaje się do obliczania rentowności bardziej skomplikowanych czy też większych inwestycji.

Przeczytaj koniecznie:

Total
0
Shares

Sprawdź także